Blogstart

Dit is mijn eerste blog en hier zal ik een beetje terug gaan in het verleden.
Mijn eerste motor heb ik onder werktijd gekocht want we (collega en ik) moesten een dik uur wachten voordat we bij de volgende klant terecht konden. Ik kwam dus om de standaard tijd thuis en vertelde tussen neus en lippen door dat ik een motor had gekocht, een blik vol ongeloof volgde en die verdween pas toen ik daadwerkelijk met de motor thuis kwam.
Deze heb ik in 8 jaar tijd diverse malen verbouwd en omdat ik tijdens het verbouwen ook wilde rijden heb ik er een 2e bij gekocht. Wel een totaal ander segment want ik had een Suzuki Intruder waar ik een echte chopper van had gemaakt, zo een waar de naam vandaag komt. Als je toch een 2e neemt dan kan dat ook wat anders zijn en dat is een Kawasaki ZX-6 (Amerikaanse uitvoering van de ZZR 600) geworden die ik in 2002 total loss heb gereden.
Uiteindelijk de Intruder verkocht wegens omstandigheden maar binnen een jaar weer een ander gekocht, uit veiligheid een racer in de vorm van een Kawasaki ZXR750 H1… de oer racer voor op de weg.

De leeftijd en kilometerstand werden een beetje hoog en omdat er ook woon-werk mee gereden werd was het tijd voor wat jongers wat een 2003 VFR VTEC is geworden.
Ook hier heb ik 8 jaar mee gereden en ook deze was ernstig aangepast maar na bijna 100.000km sloeg ook met deze het noodlot toe en weer een motor TL…
Ik had mijn wederhelft destijds (nu weer vrijgezel) al aangekondigd dat ik nog een jaar met de VTEC zou rijden en dat het dan tijd was voor weer wat minder kilometers op de teller maar dat mocht niet zijn en bij 115.000km was het een economisch TL. Motorisch is een VFR bulletproof maar toen hij weer thuis was toch op aanraden van de wederhelft de opvolger een jaartje eerder gekocht.

Dat was weer een VFR maar nu een Crosstourer oftewel de VFR1200X.
Deze ziet eruit als een allroad maar het is op alle vlakken een gewone toermotor en dat was ook precies waar ik hem voor kocht.
Maar ja…. hij ziet eruit als een allroad….
Na een spuitklus (ik maak altijd een eigen design die ik ook zelf spuit) moest er toch wat veranderen want met een allroad uiterlijk moest het ook een allroad worden.
Nu het een allroad is moet er ook allroad mee gereden worden en dat bevalt me wel, daarom had ik eerder dit jaar ook een allroad training gedaan waar er best serieus offroad gereden werd wat best goed ging maar mul zand en ik zijn geen vrienden…. tenminste niet met het gewicht van zo’n zware 1200 toerbuffel.

Een tijdje geleden ook de TET ontdekt zoals ik in het stukje over mij al genoemd heb. Dit is een 51.000km lange track van de Zuidkaap naar de Noordkaap die opgedeeld is in diverse sectie per land en wordt onderhouden door zogenaamde linesmen. op transeurotrail.org kan je gratis deze secties downloaden en gaan rijden welke en wanneer je wilt. Ongeveer een jaar na deze ontdekking lijkt het wel of iedereen deze site ontdekt heeft want ik kwam het per ongeluk tegen maar nu staat het in elke zoekopdracht over offroad rijden zo’n beetje bovenaan.

Om deze tracks te kunnen gaan rijden was er een lichtere motor nodig met een langere veerweg en een andere maat wielen. Nu ik weer vrijgezel was en daarom een nieuw huis heb gekocht die wat verder van het werk ligt ben ik ook weer afhankelijk van de motor.
Het OV tussen thuis en het werk is al niet ideaal, laat staan als je om 6:50 op de zaak aanwezig moet zijn en ik alleen maar een motor heb was dit een goed excuus om er een motor bij te kopen zodat ik ook op tijd op het werk kan zijn als de motor er een keer geen zin in heeft en dan hoef ik bij onderhoud ook niet te gaan haasten.

De back-up functie is bijzaak dus op zoek naar een TET waardige motor. In principe is dat een enduro maar ik wil ook naar de secties in bijvoorbeeld de Balkan kunnen rijden dus ook deze moet een allroad zijn maar dan omgekeerd van de Crosstourer (vanaf nu CT genoemd) die meer onroad gericht is en geschikt voor licht tot matig offroad. Dus gericht op offroad maar wel geschikt om langere afstanden onroad aan te kunnen en zodoende ben ik op een Yamaha XT660 Z Ténéré uitgekomen.

Een Honda XRV 750 Africa Twin was ook een optie maar die zijn nogal prijsvast en voor de prijs van de XT had ik een 14 jaar oudere AT. Nou moet ik zeggen dat ik heel veel geluk heb gehad want de gemiddelde prijs van de XT lag ook een heel stuk hoger dan wat ik ervoor betaald heb, een geluk dat de dealer niet thuis was in dit segment.
Tot zover redelijk in het kort hoe ik tot dit moment in het leven ben gekomen op motorisch gebied. Op persoonlijk vlak laat ik me daar verder niet over uit omdat ik dan ook over de anderen in mijn leven moet hebben en dat is niet aan mij. Hier hou ik het bij mezelf.

2 antwoorden op “Blogstart”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *